FØRERNE

Sam Bird

Sam har vært med i formel E siden oppstarten av disiplinen i september 2014. Han kom med på Virgin Racing-teamet den første sesongen, rett før det britiske laget slo seg sammen med DS Performance. Den meritterte idrettsutøveren kan vise til erfaring og prestasjoner som gjør ham til en av mesterskapets beste førere. Sam har stått på pallen, og til og med vunnet løp, flere ganger de første tre sesongene og er mer motivert enn noen gang for å fortsette å sanke viktige poeng for laget.

INTERVJU

Du er en av formel E-sportens mest rutinerte førere og har fulgt utviklingen i disiplinen. Hvilken retning mener du mesterskapet tar?
Jeg har vært en del av formel E helt siden dag én, og jeg må si at jeg er stolt av det vi har fått til på såpass kort tid. Jeg mener formel E har en reell påvirkningskraft og mulighet til å spre budskapet om bærekraftig transport gjennom å gi publikum spennende billøp i noen av verdens mest spektakulære og kjente bymiljøer.

I løpet av de tre første sesongene har du vunnet flere løp og tatt flere pallplasseringer. Hvordan føler du deg foran sesongen 2017–2018?
Som alltid er det vanskelig å forutse hva som kommer til å skje, før oppstarten av en ny sesong. Vi fikk en god avslutning på den tredje sesongen med gode resultater i de siste løpene. Det har gitt oss et solid grunnlag å bygge videre på i forberedelsene til 2017–2018-sesongen. På den annen side er den tekniske løsningen vår en finjustering av 2016–17-bilen, mens andre team har gått for mer radikale endringer. Så hvordan vi kommer til å hevde oss, avhenger faktisk av hvilke endringer de andre lagene har gjort.

Formel E er en disiplin der styring av batterienergi er helt avgjørende. Hvordan styrer du din egen energi gjennom en løpsdag?
Dagen er veldig intens med få pauser mellom slagene, så vi førerne er nødt til å disponere kreftene våre riktig. Personlig sørger jeg for å spise til bestemte tider og få i meg nok drikke hele dagen. Når det er sagt, driver jeg og noen av de andre førerne i formel-E-feltet også mye med enduranceracing (i World Endurance Championship), så vi er vant til å holde intensiteten og effektiviteten oppe i inntil ti timer om gangen!

Alex Lynn

Alex var utviklingsføreren for DSV-03. Etter suksessen i de to New York ePrix-løpene i juli 2017 ble han bekreftet som offisiell fører for denne fjerde sesongen. Alex har erfaring fra énsetere i GP2 og GP3 og er generelt en svært aktiv type.

Han er mye mer glad i vinteridrett enn å ligge og late seg i sommervarmen, og er et av de store håpene i denne sportsgrenen. Alex og Sam er den eneste helbritiske duoen i stallen.

INTERVJU

Etter å ha kjørt flere forskjellige typer énsetere, hva synes du om formel E i forhold til andre mesterskap?
Jeg synes formel E er veldig artig og objektivt sett svært annerledes fra hva vi ser ellers i motorsporten. Jeg liker den utfordringen det er å kjøre disse bilene, som ikke lager mye lyd, men som likevel er spektakulære og morsomme å kjøre.

Sist sesong var du testfører og deltok i to løp i New York. I år er du en av de offisielle DS Virgin Racing-førerne. Hva betyr det for deg?
Jeg er svært stolt av å representere DS Virgin Racing-teamet. I fjor, da jeg var utviklingsfører, var jeg så heldig å få tilbringe mange dager sammen med resten av laget og vise dem at jeg virkelig ville engasjere meg videre framover. Igjen, jeg er veldig stolt av å være her.

Hvordan forbereder du deg til et ePrix-løp? Har du behov for å være i aktivitet og ha folk rundt deg, eller foretrekker du heller å være alene og holde deg i ro for å konsentrere deg?
Jeg bruker mye tid på å forberede meg sammen med laget, både i verkstedene og i simulatoren. For meg er det veldig viktig at vi er sammen på løpsdagen, slik at alle holder fokus på det samme målet.

Førerne i 2016–2017-sesongen

Sam Bird og José Maria López

SAM BIRD

JOSÉ MARÍA LÓPEZ, også kalt «Pechito»

Pilotes 2015/2016

Sam Bird og Jean-Eric Vergne

SAM BIRD

JEAN-ERIC VERGNE