Bilen

DSV-03

DSV-03: DS Performances hittil beste bil

I likhet med i 2016–17-mesterskapet har alle lagene det samme tekniske grunnlaget også denne sesongen: Understellet, det fremre drivverket og batteriene er identiske på samtlige biler. Når det gjelder girkasse, elektromotor, visse deler av bakhjulsopphenget og elektronikk er det imidlertid fritt fram for hvert enkelt lag å utforme dem.

DSV-03s elektromotor på 271 hk gir rask akselerasjon (fra 0 til 100 km/t på bare 3,7 sekunder, mot 4 sekunder for DSV-02) og en topphastighet på 225 km/t.

DSV-03, utviklingsprosessens hemmeligheter

Akkurat som med DSV-02 ble det lagt ned mange timer på datasimulering tidlig i prosessen for å finne ut hva som ville være de beste tekniske løsningene. Etter å ha testet flere forskjellige «arkitekturer», det vil si kombinasjoner av motorer og girkasser, besluttet DS Performance-teamet å fortsette i samme spor som for 2016–2017-sesongen og bygge videre på den forrige bilen for å få mest mulig ut av en drivlinje som allerede hadde vist hva den var god for.

Samtidig fortsatte ingeniørene å jobbe med programvaren, og førerne tilbrakte dagene i simulatoren. DSV-03 er mer klar enn noensinne for å konkurrere og prestere maksimalt.

TEKNISKE SPESIFIKASJONER

Lengde x bredde x høyde: 5 m x 1,78 m x 0,99 m
Akselavstand: 3,10 m
Vekt, bil min. 880 kg
Vekt, batteri 190 kg (kapasitet 28 kWh)
Motor: Én elektromotor som driver bakhjulene
Maks. effekt: 271 hk
Regenerering: energigjenvinning under kjøring 150 kW*
Strømforsyning: 700 V
Girkasse: 3 utvekslinger
Bremser: Ventilerte karbonskiver, kalipere med fire stempler, bremsekraftfordeling (for-/bakhjul) kan reguleres fra førerplassen
Topphastighet: 225 km/t
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t: 3,7 sekunder
Bremselengde: 100 m for nedbremsing fra 209 til 40 km/t
Dekk: Michelin Pilot Sport EV 2, 245x40R18 (foran), 305x40R18 (bak)
*Energi som gjenvinnes ved bremsing eller fartsreduksjon.