Formel E
DS Automobiles har satt flere rekorder med sin andre generasjon DS E-TENSE FE, og nå har de inngått et samarbeid med PENSKE AUTOSPORT for de neste fire sesongene av ABB FIA Formula E World Championship.
DS PENSKEs Formel E-team har styrket laget sitt med to førere som har vunnet titler: Maximilian Günther, og Jean-Eric Vergne, som er den eneste dobbelmesteren i disiplinen og holder rekorden for antall poeng og pole positions i Formel Es historie.
DS Automobiles, som en resolutt aktør i energiomstillingen, var en av de første produsentene som forpliktet seg til Formel E med DS Performance for å redusere miljøpåvirkningen, og de jobber mot å oppnå trestjerners miljøakkreditering.
DS Automobiles har opprettet sin motorsportdivisjon, DS Performance, med et klart mål om å høste erfaringer som kan bidra til å fremskynde elektrifiseringen og øke interessen for merkets elbiler.
Vår splitter nye løpsbil, DS E-TENSE FE23, som er utviklet av DS Performance, er et nytt skritt på veien mot å oppnå dette, og vil gi oss erfaringer fra løpsbanene som vi vil kunne overføre til en ny generasjon elbiler. I samarbeid med PENSKE AUTOSPORT har DS Automobiles satt seg som mål å gjenta bedriftene fra 2019 og 2020, da merket vant både fører- og konstruktørmesterskapet.
DS E-TENSE FE23 GEN3
Denne tredjegenerasjonselbilen med lagets farger i svart og gull er lett å dra kjensel på. Den er det perfekte utstillingsvinduet for DS Automobiles og et håndfast bevis på de siste årenes rivende teknologiske utvikling.
På FE23 er det gjort mange store endringer i forhold til forgjengeren. Med en topphastighet på 280 km/t er tredjegenerasjonsbilene de raskeste i Formel E-verdensmesterskapet noensinne. De er dessuten 60 kg lettere enn forrige generasjon. Det viktigste er imidlertid den effektive energiutnyttelsen: Mer enn 40 % av energien som forbrukes i et løp, kommer fra de regenererende bremsene.
Tredje generasjon
Konkurranse fører til innovasjon
DS Automobiles henter inspirasjon fra racingteknologien for å kunne utvikle morgendagens biler.
Målet er å overføre teknologi fra Formel E til serieproduserte biler.
FØRERNE
DS PENSKE
DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.
DS PENSKEs Formel E-team starter sesong ni med to av de største navnene i mesterskapet. Den regjerende verdensmesteren Stoffel Vandoorne fra Belgia skal konkurrere sammen med franske Jean-Eric Vergne, som er den eneste føreren som har vært Formel E-verdensmester to ganger.
Med PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.
DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.
Fra sesong 11 vil DS PENSKE Formula E Team stille med det mest prestisjefylte førerduoen i mesterskapet: tyke Maximilian Günther,, og den franske føreren Jean-Eric Vergne, den eneste dobbelmesteren i disiplinen.
Med PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.
Hva er Øko-kjøring?
ABB FIA Formel E-MESTERSKAPET
Et tilbakeblikk på sesong 10
REGLER
De viktigste reglene i ABB FIA Formula E World Championship
RANGERING
DS Automobiles er den produsenten som har hatt størst suksess i Formel E
SESONG
|
TEAM
|
LØP
|
SEIRER
|
PODIER
|
POLE POSITIONS
|
---|---|---|---|---|---|
2023-2024
|
DS PENSKE
|
16
|
0
|
4
|
3
|
2022-2023
|
DS PENSKE
|
16
|
1
|
3
|
1
|
2021-2022
|
DS TECHEETAH
|
16
|
1
|
7
|
4
|
2020-2021
|
DS TECHEETAH
|
15
|
2
|
5
|
3
|
2019-2020
|
DS TECHEETAH
|
11
|
4
|
9
|
5
|
2018-2019
|
DS TECHEETAH
|
13
|
3
|
7
|
3
|
2017-2018
|
DS Virgin Racing
|
12
|
2
|
6
|
0
|
2016-2017
|
DS Virgin Racing
|
12
|
2
|
6
|
2
|
2015-2016
|
DS Virgin Racing
|
10
|
1
|
4
|
4
|
TOTAL
|
121
|
16
|
51
|
25
|