HOPP TIL INNHOLDET

Formel E

DS AUTOMOBILES OG PENSKE AUTOSPORT

DS Automobiles har satt flere rekorder med sin andre generasjon DS E-TENSE FE, og nå har de inngått et samarbeid med PENSKE AUTOSPORT for de neste fire sesongene av ABB FIA Formula E World Championship.

 

DS PENSKEs Formel E-team har styrket laget sitt med to førere som har vunnet titler: Maximilian Günther, og Jean-Eric Vergne, som er den eneste dobbelmesteren i disiplinen og holder rekorden for antall poeng og pole positions i Formel Es historie.

DS Automobiles, som en resolutt aktør i energiomstillingen, var en av de første produsentene som forpliktet seg til Formel E med DS Performance for å redusere miljøpåvirkningen, og de jobber mot å oppnå trestjerners miljøakkreditering.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles har opprettet sin motorsportdivisjon, DS Performance, med et klart mål om å høste erfaringer som kan bidra til å fremskynde elektrifiseringen og øke interessen for merkets elbiler.

 

Vår splitter nye løpsbil, DS E-TENSE FE23, som er utviklet av DS Performance, er et nytt skritt på veien mot å oppnå dette, og vil gi oss erfaringer fra løpsbanene som vi vil kunne overføre til en ny generasjon elbiler. I samarbeid med PENSKE AUTOSPORT har DS Automobiles satt seg som mål å gjenta bedriftene fra 2019 og 2020, da merket vant både fører- og konstruktørmesterskapet.

DS E-TENSE FE23 GEN3

Denne tredjegenerasjonselbilen med lagets farger i svart og gull er lett å dra kjensel på. Den er det perfekte utstillingsvinduet for DS Automobiles og et håndfast bevis på de siste årenes rivende teknologiske utvikling.

På FE23 er det gjort mange store endringer i forhold til forgjengeren. Med en topphastighet på 280 km/t er tredjegenerasjonsbilene de raskeste i Formel E-verdensmesterskapet noensinne. De er dessuten 60 kg lettere enn forrige generasjon. Det viktigste er imidlertid den effektive energiutnyttelsen: Mer enn 40 % av energien som forbrukes i et løp, kommer fra de regenererende bremsene.

Tredje generasjon

DS E-TENSE FE23 er også en kraftigere bil enn andre generasjon med en effekt på 350 kW, mot tidligere 250 kW, og firehjulsdrift. En ny drivlinje foran bidrar med 250 kW ekstra, slik at den totale regenereringskapasiteten kommer opp i 600 kW. Den nye drivlinjen foran betyr dessuten at den tredje generasjonen er den første Formel E-bilen som ikke har hydrauliske bremser bak.

Ytelse og energiutnyttelse

Drivlinje utviklet av DS Performance

  • Maks. effekt: 350 kW (476 hk).
  • Topphastighet: 280 km/t (optimert for gateløp).
  • Bremser: Den nye drivlinjen foran genererer 250 kW i tillegg til de 350 kW bak. Elektriske bremser (såkalt brake-by-wire) på alle hjul.
  • Energigjenvinning ved bremsing: 600 kW.
  • 40 % av energien som forbrukes under et løp, kommer fra de regenererende bremsene.
 
Bærekraft

Ifølge leverandøren er batteriene i den tredje generasjonen blant de mest avanserte og varige noensinne. Det er brukt mineraler fra miljømessig forsvarlige kilder, og battericellene blir gjenbrukt og resirkulert ved endt levetid.

 

Lin og resirkulert karbonfiber er for første gang brukt i bilens karosseri. For å redusere bruken av ny karbonfiber gjenvinnes karbonfiberen fra andregenerasjonsbilene. 

 

Karbonavtrykket til tredjegenerasjonsbilene er målt helt fra designfasen for å dokumentere energisparingstiltak og total miljøpåvirkning. Som en del av Formel Es løfte om netto null karbonutslipp vil det bli kompensert for alle uunngåelige utslipp.

 
I forkant av den teknologiske utviklingen

Utviklet av DS Performance, motorsportdivisjonen til DS Automobiles, vil DS E-TENSE FE 23 være det foretrukne våpenet for DS PENSKE-teamet og deres førere: regjerende Formel E-verdensmester Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne, den eneste føreren i Formel Es historie som har vunnet mesterskapet mer enn én gang.

 

Med sitt nye samarbeid med PENSKE AUTOSPORT er DS Automobiles fast besluttet på å sikre flere seire, titler og rekorder i det helelektriske mesterskapet. Dette mesterskapet fungerer som en viktig drivkraft for selskapets forskning og utvikling.

 

Konkurranse fører til innovasjon

DS Automobiles henter inspirasjon fra racingteknologien for å kunne utvikle morgendagens biler.

Målet er å overføre teknologi fra Formel E til serieproduserte biler.

FØRERNE

DS PENSKE

DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.

 

DS PENSKEs Formel E-team starter sesong ni med to av de største navnene i mesterskapet. Den regjerende verdensmesteren Stoffel Vandoorne fra Belgia skal konkurrere sammen med franske Jean-Eric Vergne, som er den eneste føreren som har vært Formel E-verdensmester to ganger.

 

Med PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.

FØRERNE
DS PENSKE

DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.

 

Fra sesong 11 vil DS PENSKE Formula E Team stille med det mest prestisjefylte førerduoen i mesterskapet: tyke Maximilian Günther,, og den franske føreren Jean-Eric Vergne, den eneste dobbelmesteren i disiplinen.

 

Med PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.

Jean-Éric Vergne svarer på spørsmålene dine

Hva er Øko-kjøring?

 

I Formel E, hvor stor andel av energien som brukes under et løp kommer fra energigjenvinning?
Hvor mange ekstra kilometer kan du få ved hjelp av øko-kjøring?
Hva er gjenvinningskraften for bremseenergi til DS E-TENSE FE23?
Hva er dine tips for å optimalisere forbruket på banen og på veien?
Hvor mange kilometer har du kjørt bak rattet i DS Automobiles Formel E?
Påvirker det å være en Formel E-sjåfør kjøringen din på veien?
Hvordan innvirkning har E-TENSE-teknologien på DS E-TENSE-produksjonskjøretøyer?

ABB FIA Formel E-MESTERSKAPET

Et tilbakeblikk på sesong 10

Etter fire pallplasser og mange verdifulle erfaringer fra krevende løp ligger DS Automobiles på tredjeplass blant de syv produsentene i rangeringen for drivlinjer. Med dobbeltittelen i 2019 og 2020 beholder premiumprodusenten fra Stellantis-gruppen sin sterke posisjon. I 2024 har DS Automobiles markert seg med sin 50. pallplassering, satt rekord for flest poeng (over 1000 poeng) og oppnådd rekordhøye 17 pole positions, alle vunnet av Jean-Eric Vergne.

REGLER

De viktigste reglene i ABB FIA Formula E World Championship

I henhold til reglementet avgrenses nå løpene av et bestemt antall runder, noe som påvirker teamenes strategi. For å opprettholde konsistens med overgangen til runder, vil avbrudd som følge av sikkerhetsbil og gulflaggsone over hele banen nå kompenseres med ekstra runder, i stedet for å legge til ekstra tid.
Kvalifiseringsformat
De 22 førerne deles inn i to grupper. De fire raskeste fra hver gruppe møter hverandre til en utslagskonkurranse. 
Raskere enn noensinne
For tredje generasjon er effekten begrenset til 350 kW under kvalifiseringen og 300 kW under løpet. 
Hardere konkurranse
Når sikkerhetsbilen kjører ut på banen og når det er gulflaggsone over hele banen, legges det til runder. 

RANGERING

DS Automobiles er den produsenten som har hatt størst suksess i Formel E

SESONG
TEAM
LØP
SEIRER
PODIER
POLE POSITIONS
2023-2024
DS PENSKE
16
0
4
3
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
121
16
51
25

SE MER

Electric Performance

Les mer om DS Automobiles' elektrifisering.

Teknologi for komfort

Gjør hver kjøretur til en unik opplevelse.