HOPP TIL INNHOLDET

Formel E

DS AUTOMOBILES SAMARBEIDER MED PENSKE AUTOSPORT

DS Automobiles har slått mange rekorder med andre generasjon DS E-TENSE FE, og nå har de inngått et samarbeid med PENSKE AUTOSPORT for de neste fire sesongene av ABB FIA Formula E World Championship.

DS PENSKEs Formel E-team presenterte lagets to førere for sesongen 2022–2023: Stoffel Vandoorne, som er regjerende mester, og Jean-Eric Vergne, som er den eneste føreren som har vunnet mesterskapet to ganger.

 

DS Automobiles, med laget DS Performance, var en av de første produsentene som begynte å konkurrere i Formel E for å redusere miljøpåvirkningen og oppnå trestjerners miljøakkreditering.

DS PERFORMANCE

DS Automobiles har opprettet sin motorsportdivisjon, DS Performance, med et klart mål om å høste erfaringer som kan bidra til å fremskynde elektrifiseringen og øke interessen for merkets elbiler.

 

Vår splitter nye løpsbil, DS E-TENSE FE23, som er utviklet av DS Performance, er et nytt skritt på veien mot å oppnå dette, og vil gi oss erfaringer fra løpsbanene som vi vil kunne overføre til en ny generasjon elbiler. I samarbeid med PENSKE AUTOSPORT har DS Automobiles satt seg som mål å gjenta bedriftene fra 2019 og 2020, da merket vant både fører- og konstruktørmesterskapet.

DS E-TENSE FE23 GEN3

Denne tredjegenerasjonselbilen med lagets farger i svart og gull er lett å dra kjensel på. Den er det perfekte utstillingsvinduet for DS Automobiles og et håndfast bevis på de siste årenes rivende teknologiske utvikling.

På FE23 er det gjort mange store endringer i forhold til forgjengeren. Med en topphastighet på 280 km/t er tredjegenerasjonsbilene de raskeste i Formel E-verdensmesterskapet noensinne. De er dessuten 60 kg lettere enn forrige generasjon. Det viktigste er imidlertid den effektive energiutnyttelsen: Mer enn 40 % av energien som forbrukes i et løp, kommer fra de regenererende bremsene.

Tredje generasjon

DS E-TENSE FE23 er også en kraftigere bil enn andre generasjon med en effekt på 350 kW, mot tidligere 250 kW, og firehjulsdrift. En ny drivlinje foran bidrar med 250 kW ekstra, slik at den totale regenereringskapasiteten kommer opp i 600 kW. Den nye drivlinjen foran betyr dessuten at den tredje generasjonen er den første Formel E-bilen som ikke har hydrauliske bremser bak.

Ytelse og energiutnyttelse

Drivlinje utviklet av DS Performance

  • Maks. effekt: 350 kW (476 hk).
  • Topphastighet: 280 km/t (optimert for gateløp).
  • Bremser: Den nye drivlinjen foran genererer 250 kW i tillegg til de 350 kW bak. Elektriske bremser (såkalt brake-by-wire) på alle hjul.
  • Energigjenvinning ved bremsing: 600 kW.
  • 40 % av energien som forbrukes under et løp, kommer fra de regenererende bremsene.
 
Bærekraft

Ifølge leverandøren er batteriene i den tredje generasjonen blant de mest avanserte og varige noensinne. Det er brukt mineraler fra miljømessig forsvarlige kilder, og battericellene blir gjenbrukt og resirkulert ved endt levetid.

 

Lin og resirkulert karbonfiber er for første gang brukt i bilens karosseri. For å redusere bruken av ny karbonfiber gjenvinnes karbonfiberen fra andregenerasjonsbilene. 

 

Karbonavtrykket til tredjegenerasjonsbilene er målt helt fra designfasen for å dokumentere energisparingstiltak og total miljøpåvirkning. Som en del av Formel Es løfte om netto null karbonutslipp vil det bli kompensert for alle uunngåelige utslipp.

 
I forkant av den teknologiske utviklingen

DS E-TENSE FE23 er utviklet av DS Automobiles' motorsportdivisjon DS PERFORMANCE for DS PENSKE-teamet med regjerende verdensmester Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne som førere. Sistnevnte er den hittil eneste Formel E-føreren som har vunnet mesterskapstittelen mer enn én gang.

 

Gjennom sitt nye samarbeid med PENSKE AUTOSPORT går DS Automobiles styrket inn i sesongen og er klar for å sikre seg nye løpsseire, titler og rekorder i verdensmesterskapet, et mesterskap som fungerer som en katalysator for forskning og utvikling på området.

 

Med den nyskapende tredjegenerasjonsbilen, elleve team på startstreken og nye regler ligger alt til rette for at konkurransen i Formel E-mesterskapets niende sesong skal bli den skarpeste siden starten i 2014. Løpsdistansen bestemmes nå av antall runder snarere enn tid, og teamene kan hurtiglade forbikjøringsmodusen («attack mode») under depotstoppene.

 

Konkurranse fører til innovasjon

DS Automobiles henter inspirasjon fra racingteknologien for å kunne utvikle morgendagens biler.

Målet er å overføre teknologi fra Formel E til serieproduserte biler.

FØRERNE

DS PENSKE

DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.

 

DS PENSKEs Formel E-team starter sesong ni med to av de største navnene i mesterskapet. Den regjerende verdensmesteren Stoffel Vandoorne fra Belgia skal konkurrere sammen med franske Jean-Eric Vergne, som er den eneste føreren som har vært Formel E-verdensmester to ganger.

 

Med PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.

FØRERNE
DS PENSKE

DS Automobiles samarbeider med et av de mest kjente navnene innen motorsport: PENSKE AUTOSPORT.

 

DS PENSKEs Formel E-team starter sesong ni med to av de største navnene i mesterskapet. Den regjerende verdensmesteren Stoffel Vandoorne fra Belgia skal konkurrere sammen med franske Jean-Eric Vergne, som er den eneste føreren som har vært Formel E-verdensmester to ganger.

 

Med PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne har DS Automobiles som mål å ta flere titler og fortsette å overføre teknologi til nye serieproduserte modeller, som kun vil være elbiler fra 2024.

Jean-Éric Vergne svarer på spørsmålene dine

Hva er Øko-kjøring?

 

I Formel E, hvor stor andel av energien som brukes under et løp kommer fra energigjenvinning?
Hvor mange ekstra kilometer kan du få ved hjelp av øko-kjøring?
Hva er gjenvinningskraften for bremseenergi til DS E-TENSE FE23?
Hva er dine tips for å optimalisere forbruket på banen og på veien?
Hvor mange kilometer har du kjørt bak rattet i DS Automobiles Formel E?
Påvirker det å være en Formel E-sjåfør kjøringen din på veien?
Hvordan innvirkning har E-TENSE-teknologien på DS E-TENSE-produksjonskjøretøyer?

ABB FIA Formel E-MESTERSKAPET

Et tilbakeblikk på sesong 9

Etter å ha sikret tre pallplasser og lært mye fra utfordrende løp, ligger DS Automobiles nå på tredjeplass blant syv produsenter når det gjelder kraftverk. Med muligheten for å vinne dobbeltmesterskapet i 2019 og 2020, ser Stellantis Group sitt førsteklasses merke fram til å delta på det høyeste konkurransenivået igjen i sesong 10!

REGLER

De viktigste reglene i ABB FIA Formula E World Championship

I henhold til de nye reglene skal det nå kjøres runder i stedet for å kjøre på tid, slik at det blir lettere for teamene å legge en løpsstrategi. I tråd med overgangen til runder legges det nå til runder i stedet for tid når sikkerhetsbilen kjører ut på banen og når det er gulflaggsone over hele banen.
Kvalifiseringsformat
De 22 førerne deles inn i to grupper. De fire raskeste fra hver gruppe møter hverandre til en utslagskonkurranse. 
Raskere enn noensinne
For tredje generasjon er effekten begrenset til 350 kW under kvalifiseringen og 300 kW under løpet. 
Hardere konkurranse
Når sikkerhetsbilen kjører ut på banen og når det er gulflaggsone over hele banen, legges det til runder. 

RANGERING

DS Automobiles er den produsenten som har hatt størst suksess i Formel E

SESONG
TEAM
LØP
SEIRER
PODIER
POLE POSITIONS
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23

SE MER

E-TENSE-teknologi

Les mer om DS Automobiles' elektrifisering.

Teknologi for komfort

Gjør hver kjøretur til en unik opplevelse.