NYTTIGE TIPS OG RÅD TIL DEG SOM KJØRER VÅRE LADBARE E-TENSE MODELLER

Lurer du på hvilke ladere som følger med bilen, hvordan du skal lade, hva som påvirker rekkevidden på din ladbare bil etc? I avsnittene under vil vi prøve å forklare det viktigste du trenger å vite om våre ladbare E-Tense modeller.

Dette trenger du for å lade din DS 3 Crossback E-Tense eller DS 7 Crossback E-Tense 4x4 hjemme og underveis

Når du kjøper deg en ladbar E-Tense modell fra DS følger begge ladekabler med, både nødladekabel (Schuko) og ladekabel Type 2, uavhengig av hvilken modell du kjøper.


Nødladekabel (Schuko):

Ladekabel Type 2:

Plugges i vanlig stikkontakt. Anbefales ikke å bruke til lading i det daglige, men som en nødløsning/reserveløsning når man ikke har tilgang til ladeboks. Lader du regelmessig med Schuko, må du ha egen kurs til elbilen.

Den europeiske standarden. Lader hurtigst av disse to, og brukes i ladebokser og offentlige

ladestasjoner.

Det er fire måter du kan lade din ladbare E-Tense modell på (modus 1-4)

Lading hjemme

Lading underveis

Mode 2:

Lading i vanlig stikkontakt hjemme/hytta. Bruk nødladekabel (Schuko).

Anbefales ikke til daglig lading. Lader du regelmessig med Schuko, må du ha egen kurs til elbilen.

 

 

Mode 3:

Lading med hjemmeladestasjon eller ladeboks. Bruk ladekabel Type 2 til Type 2.

 

Anbefaling: Installer en ladeboks (hjemmelader) for effektiv, stabil og

trygg lading. Fest ladekabelen på en krok for å unngå belastning på

stikkontakt og støpsel. Sjekk kabelen regelmessig for skader og varmegang.

 

DS tilbyr Ladeboks levert fra DEFA

Dette koster 15 950kr og inkluderer ladesystem Mode 3, ladeffekt fra 3,6 kW, 10 meter kabel fra sikringsskap, reise for installatør inntil 50 km tur/retur, ett oppmøte og inntil 3 timer elektrikerarbeid.

Modus 3:

Lading i annen type ladestasjon/modus 3-hurtiglader/semihurtigladere. Typisk for lading i parkeringshus eller ved offentlige ladestasjoner.

Bruk ladekabel Type 2 til Type 2.

 

Modus 4:

Hurtiglading ved hurtigladestasjoner.

Finnes på bensinstasjoner, matbutikker, parkeringsplasser o.l. Her brukes CHAdeMo- eller CCS-teknologi,

og ladekabler er fastmontert. Velg den som passer din bil. Bruk ladebrikke, app eller SMS for tilgang

Hvor lang tid tar det å lade min elektrifiserte DS E-Tense modell?

Ladetider DS 3 Crossback E-Tense

Ladetider DS 7 Crossback E-Tense 4x4

•Ved hjemmelading med standard SHUCKO ladekabel, vil det ta 28 timer for fulladet batteri.
•Ved hjemmelading med veggboks Mode 3 tar det 8 timer ved normalladeinntak på 7,4 kW (1-fas) eller 5 timer ved normalladeinntak på 11 kW (3-fas)
•Hurtiglading 80% på 30 minutter ved 100 kW mode 4 (CCS - Combo Charging System)

 

•Ved hjemmelading med standard SHUCKO ladekabel, vil det ta 7 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A)
•Ved hjemmelading med veggboks Mode 3 tar det 1 time og 45 minutter med normalladeinntak på 7,4 kW (1-fas).

 

NB: Ladetider er ikke konstant. Ladetiden er oppgitt under optimale forhold, der strømstyrke, temperatur i batteriet og utetemperatur spiller inn. 

Ladebrikke

Gir tilgang til lading

For å få tilgang til

hurtigladestasjoner kan du

bruke en ladebrikke. Det er flere

ladeoperatører i Norge, hvor

Fortum Charge & Drive og Grønn

Kontakt er de største. Ladebrikken

registreres hos den enkelte

operatør.

Tilgang til ladestasjoner får du

også med app eller SMS.

MyDS appen- forvarming av bilen og lading

MyDS

DS Remote

Via appen MyDS kan du kommunisere med bilen din ved en rekke funksjoner som; styring av lading, klima, informasjon om kjøreturer, holde orden på service og andre funksjoner i bilen.

Med DS Remote kan du styre lading, samt planlegge lading (utsatt lading) om du ønsker å stille inn ladetiden slik at du reiser hjemmefra eller fra jobb med fulladet og varmt batteri. Du kan også sette på kjøling eller varme (21 grader) i kupeen via noen få tastetrykk i appen (kan benyttes uansett om bilen står til lading eller ikke).

En anbefaling er å benytte disse funksjonene når bilen står til lading, slik at bilens batteri og kupè er oppvarmet. Da trenger du ikke å bruke energi på oppvarming under kjøring, noe som igjen stjeler rekkevidde

HVA PÅVIRKER REKKEVIDDEN PÅ DS’ E-TENSE MODELLER?

En rekke faktorer spiller inn. Her er de som trekker mest batteri:

• Klimaanlegg og varmeseter

• Variert terreng med store høydeforskjeller.
• Lave temperaturer.
• Våt snø i veibanen, piggdekk, feil dekktrykk og skiboks.

 

Vi anbefaler at du gjør deg kjent med elbilens rekkevidde både på

sommer- og vinterføre.

Elbilordlisten- ord og uttrykk det kan være greit å kjenne til

.
.
.

Litium: Batteriet i elbilen din

er som oftest et litiumbatteri.

På grunn av blant annet høy

energitetthet har dette blitt

standarden for de fleste elbiler.

Volt (V): Måleenhet for elektrisk

spenning. Beskriver kraften som

fører elektrisk strøm gjennom en

krets/ledning.

Ampere (A): Måleenhet for

elektrisk strømstyrke. Beskriver

antall elektroner som passerer

gjennom et tverrsnitt av

strømlederen innenfor et gitt

tidsintervall.

Watt (W): I denne sammenheng

måleenhet for elektrisk effekt.

I alle biler benyttes kW for å angi

motoreffekten.

Kilowattimer (kWh): I en elbil er

dette målet for energimengden som

kan lagres i batteriet. Analogt med

antall liter drivstoff du har i tanken

på en tradisjonell bil

Schuko: En vanlig husholdningskontakt,

lik den du har hjemme.

Hjemmelader: En ladestasjon du

har installert hjemme. Også kalt

ladeboks og vegglader.

CCS (også kalt combo): Normal

Type 2-kontakt med to ekstra

pinner. Denne har en betydelig

høyere ladeeffekt enn vanlig

Type 1- eller Type 2-kontakt.

CHAdeMO-kontakten er kun for

hurtiglading og har en betydelig

høyere ladeeffekt enn en vanlig

Type 1- eller Type 2-kontakt.