NYTTIGE TIPS OG RÅD TIL DEG SOM KJØRER VÅRE LADBARE E-TENSE MODELLER

Lurer du på hvilke ladere som følger med bilen, hvordan du skal lade, hva som påvirker rekkevidden på din ladbare bil etc? I avsnittene under vil vi prøve å forklare det viktigste du trenger å vite om våre ladbare E-Tense modeller.


Dette trenger du for å lade din DS 3 E-Tense eller DS 7 E-Tense 4x4 hjemme og underveis
Når du kjøper deg en ladbar E-Tense modell fra DS følger begge ladekabler med, både nødladekabel (Schuko) og ladekabel Type 2, uavhengig av hvilken modell du kjøper.
Nødladekabel (Schuko):
Plugges i vanlig stikkontakt. Anbefales ikke å bruke til lading i det daglige, men som en nødløsning/reserveløsning når man ikke har tilgang til ladeboks. Lader du regelmessig med Schuko, må du ha egen kurs til elbilen.
Ladekabel Type 2:
Den europeiske standarden. Lader hurtigst av disse to, og brukes i ladebokser og offentlige
ladestasjoner.
Det er fire måter du kan lade din ladbare E-Tense modell på (mode 1-4)

Lading hjemme
Mode 2:
Lading i vanlig stikkontakt hjemme/på hytta. Bruk nødladekabel (Schuko).
Anbefales ikke til daglig lading. Lader du regelmessig med Schuko, må du ha egen kurs til elbilen.
Mode 3:
Lading med hjemmeladestasjon eller ladeboks. Bruk ladekabel Type 2 til Type 2.
Anbefaling: Installer en ladeboks (hjemmelader) for effektiv, stabil og
trygg lading. Fest ladekabelen på en krok for å unngå belastning på
stikkontakt og støpsel. Sjekk kabelen regelmessig for skader og varmegang.
DS tilbyr Ladeboks levert fra DEFA
Dette koster 15 950kr og inkluderer ladesystem Mode 3, ladeffekt fra 3,6 kW, 10 meter kabel fra sikringsskap, reise for installatør inntil 50 km tur/retur, ett oppmøte og inntil 3 timer elektrikerarbeid.
Lading underveis
Mode 3:
Lading i annen type ladestasjon/mode 3-hurtiglader/semihurtigladere. Typisk for lading i parkeringshus eller ved offentlige ladestasjoner.
Bruk ladekabel Type 2 til Type 2.
Mode 4:
Hurtiglading ved hurtigladestasjoner.
Finnes på bensinstasjoner, matbutikker, parkeringsplasser o.l. Her brukes CHAdeMo- eller CCS-teknologi,
og ladekabler er fastmontert. Velg den som passer din bil. Bruk ladebrikke, app eller SMS for tilgang
Hvor lang tid tar det å lade min elektrifiserte DS E-Tense modell?
Ladetider DS 3 E-Tense
•Ved hjemmelading med standard SHUCKO ladekabel, vil det ta 28 timer for fulladet batteri.
•Ved hjemmelading med veggboks Mode 3 tar det 8 timer ved normalladeinntak på 7,4 kW (1-fas)
•Hurtiglading 80% på 30 minutter ved 100 kW mode 4 (CCS - Combo Charging System)
Ladetider DS 7 E-Tense 4x4
•Ved hjemmelading med standard SHUCKO ladekabel, vil det ta 7 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A)
•Ved hjemmelading med veggboks Mode 3 tar det 1 time og 45 minutter med normalladeinntak på 7,4 kW (1-fas).
NB: Ladetider er ikke konstant. Ladetiden er oppgitt under optimale forhold, der strømstyrke, temperatur i batteriet og utetemperatur spiller inn.
Ladebrikke
Gir tilgang til lading
For å få tilgang til
hurtigladestasjoner kan du
bruke en ladebrikke. Det er flere
ladeoperatører i Norge, hvor
Fortum Charge & Drive og Grønn
Kontakt er de største. Ladebrikken
registreres hos den enkelte
operatør.
Tilgang til ladestasjoner får du
også med app eller SMS.
MyDS appen- forvarming av bilen og lading


MyDS
Via appen MyDS kan du kommunisere med bilen din ved en rekke funksjoner som; styring av lading, klima, informasjon om kjøreturer, holde orden på service og andre funksjoner i bilen.
Se videoer her
DS Remote
Med DS Remote kan du styre lading, samt planlegge lading (utsatt lading) om du ønsker å stille inn ladetiden slik at du reiser hjemmefra eller fra jobb med fulladet og varmt batteri. Du kan også sette på kjøling eller varme (21 grader) i kupeen via noen få tastetrykk i appen (kan benyttes uansett om bilen står til lading eller ikke).
Se videoer her
En anbefaling er å benytte disse funksjonene når bilen står til lading, slik at bilens batteri og kupè er oppvarmet. Da trenger du ikke å bruke energi på oppvarming under kjøring, noe som igjen stjeler rekkevidde
HVA PÅVIRKER REKKEVIDDEN PÅ DS’ E-TENSE MODELLER?
En rekke faktorer spiller inn. Her er de som trekker mest batteri:
• Klimaanlegg og varmeseter
• Variert terreng med store høydeforskjeller.
• Lave temperaturer.
• Våt snø i veibanen, piggdekk, feil dekktrykk og skiboks.
Vi anbefaler at du gjør deg kjent med elbilens rekkevidde både på
sommer- og vinterføre.

Elbilordlisten- ord og uttrykk det kan være greit å kjenne til
.
Litium: Batteriet i elbilen din
er som oftest et litiumbatteri.
På grunn av blant annet høy
energitetthet har dette blitt
standarden for de fleste elbiler.
Volt (V): Måleenhet for elektrisk
spenning. Beskriver kraften som
fører elektrisk strøm gjennom en
krets/ledning.
Ampere (A): Måleenhet for
elektrisk strømstyrke. Beskriver
antall elektroner som passerer
gjennom et tverrsnitt av
strømlederen innenfor et gitt
tidsintervall.
.
Watt (W): I denne sammenheng
måleenhet for elektrisk effekt.
I alle biler benyttes kW for å angi
motoreffekten.
Kilowattimer (kWh): I en elbil er
dette målet for energimengden som
kan lagres i batteriet. Analogt med
antall liter drivstoff du har i tanken
på en tradisjonell bil
.
Schuko: En vanlig husholdningskontakt,
lik den du har hjemme.
Hjemmelader: En ladestasjon du
har installert hjemme. Også kalt
ladeboks og vegglader.
CCS (også kalt combo): Normal
Type 2-kontakt med to ekstra
pinner. Denne har en betydelig
høyere ladeeffekt enn vanlig
Type 1- eller Type 2-kontakt.
CHAdeMO-kontakten er kun for
hurtiglading og har en betydelig
høyere ladeeffekt enn en vanlig
Type 1- eller Type 2-kontakt.
