Over 70 prosent av litiumionbatteriene fra DS Automobiles resirkuleres (det lovpålagte kravet er 50 prosent), og en del av disse batteriene gjenbrukes i stasjonære energilagringssystemer for boliger og strømnett. Se mer informasjon om resirkulering av elbilbatterier fra DS.
Hvis du har en hjemmelader, anbefaler vi å lade elbilen når belastningen på strømnettet er minst og strømprisen er på sitt laveste. Generelt, og så sant det passer inn i hverdagen din, anbefaler vi å lade bilen når batterinivået nærmer seg 20%. Det bidrar til at batteriet beholder sin høye ytelse lengst mulig.
Du kan bruke fire forskjellige typer kabler når du skal lade elbilen eller den ladbare hybriden:
- Trefasede og enfasede mode 3-kabler brukes til lading fra DS-veggladere eller offentlige ladestasjoner.
- Mode 2-kabler brukes til lading fra vanlige stikkontakter.
- Forsterkede mode 2-kabler brukes til lading fra industrikontakter.
En halv time er nok til å lade DS 3 E-TENSE til 80% med en ladestasjon på 100 kW.
Det er flere forhold som påvirker ladetiden:
- Batterikapasiteten: Batterier med høy kapasitet (kWh) har lengre ladetid.
- Laderen: Jo høyere effekt laderen har, desto raskere går ladingen.
- Ladekabelen: Kabelens kapasitet (kWh) må ligge på omtrent samme nivå som laderen.
Elbilens rekkevidde påvirkes av hastighet, kjørestil og vær. Her er våre tips til hvordan du kan oppnå lengst mulig rekkevidde:
- Kjør jevnt og med god flyt.
- Bruk Eco-modus og regenerativ bremsing.
- Bruk funksjonen for forhåndstemperering.
Den største forskjellen på en vegglader og en industrikontakt, er effekten. En industrikontakt kan forsyne bilen med 3,2 kW (med en forsterket mode 2-kabel), mens en DS-vegglader kan levere 22 kW og dermed lader batteriet langt hurtigere.
Hvis du ikke skal bruke elbilen på en stund, anbefaler vi at du lader batteriet en gang i måneden for å opprettholde ytelsen. Ved normale forhold kan du lade litiumionbatteriet i elbilen din fra DS hver dag, selv om du ikke har ladet det helt ut, uten at dette går ut over ytelsen.