Disse skal kåre Norges nye designtalent

Ida Elise Eide Einarsdóttir, moteredaktør i KK, er en av dem som skal avgjøre hvem som vinner DS Fashion Talent Award.

– Jeg kommer til å se etter den velkjente pakka. Det er ikke lenger nok «bare» å ha gode designferdigheter og kommersiell appell og forståelse, man skal også tikke boksene for blant annet bærekraft og det å være noe mer enn bare et merke. Folk kjøper ikke lenger bare klær, de kjøper en visjon og et helt verdisett, sier Einarsdóttir.

I juryen får hun selskap av Kine B. Hartz, sjefsredaktør i Costume, Anders Kemp, sjef for magasinet D2, Petra Middelthon, sjefsredaktør i Elle, Stine Fratras, markedssjef i DS Automobiles, Anett Ringstad, eier av Moniker, Kaia Kongsli, markedssjef i Steen & Strøm Department Store, Jon Amund Søfferud, technical manager i Manufacture Oslo og Mats Alver, partner i Blender Agency

 

– En slik pris vil gi deg synlighet og et nettverk som vil gjøre det lettere å komme seg videre. Å bli anerkjent og sett av bransjen og et større publikum er alfa omega for nye designtalenter, og jeg applauderer DS for at de gjør dette, sier Kine B. Hartz, sjefsredaktør i Costume.


Styrker båndene til moteindustrien

Ved å få mer oppmerksomhet rundt sine avgangsvisninger, kan de allerede som studenter styrke båndene til moteindustrien. De siste årene har den endret seg betydelig. Dreiningen mot en mer bærekraftig industri og ny teknologi stiller andre krav til nye talenter når de skal bryte gjennom med sine kreative egenskaper.

 

– Oslo Runway har lenge hatt ønske om å være en brobygger mellom unge talenter og den etablerte industrien. Vi er derfor utrolig glade for støtten vi har fått fra DS Automobiles, sier Head of Fashion i Oslo Runway, Ditte Kristensen.

Juryen i Fashion Talent Award
DS Fashion Talent Award bilder